Африкаанс – територіально-етнічні різновиди мови

Африкаанс – друга за значенням (після англійської) мова ПАР і Намібії, якою розмовляють нащадки європейських переселенців, а також значна частина небілого населення цих країн.

З точки зору діалектології мова африкаанс має деякі особливості. На відміну, наприклад, від таких споріднених мов, як нідерландська, німецька та англійська, в яких діалекти складалися протягом багатовікової історії і відображають, як правило, існуючі в минулому кордони між роздрібними державами, феодальними землями або племенами, різновиди африкаанс, історія якого налічує не більше трьох століть, є результатом не тільки територіальної, а й етнічної, а по суті справи, расової відособленості. Своєрідність ситуації полягає в тому, що фонетичні, граматичні та лексичні варіанти мови характеризують і певний район Південної Африки, і певну етнічну групу. А в умовах роздільного розвитку рас і їх економічної нерівності, довгий час визначали життя країни і, незважаючи на скасування апартеїду як суспільно-політичної системи, що не втратили своєї актуальності й донині, етнічна характеристика часто збігається із соціальною.

Таким чином, різновиди африкаанс можуть бути предметом вивчення не тільки діалектології, але також етнографії та соціолінгвістики. У зв’язку з вищесказаним виникає певна термінологічна проблема: термін діалект не зовсім підходить до мовного простору африкаанс, оскільки традиційно сприймається лише як територіальний варіант мови. Більш прийнятним видається, слідуючи за південноафриканськими лінгвістами, які надають перевагу терміну varieteit (англ. variety), говорити про територіально-етнічні різновиди африкаанс.

Формування мови африкаанс почалося із заснування в 1652 році першого постійного голландського поселення на Капському півострові. Це невелике селище на Мисі Доброї Надії виникло з ініціативи керівництва Голландської Ост-Індської Компанії і повинно було постачати прісну воду, свіжі овочі й м’ясо на голландські кораблі, які кидали якір у Столової бухти на своєму шляху в Південно-Східну Азію. Етнічний склад колонії був неоднорідний: крім вихідців з різних провінцій Нідерландів, що складали основну частину населення (близько 50%), серед колоністів були представники багатьох інших європейських народів, а саме: німці (27-28%), фламандці, австрійці, англійці, шведи, датчани, норвежці, португальці та ін. У період з 1688 по 1690 рр. на Кап переселилося 97 сімей французьких гугенотів, що склали 15-17% від загального числа іммігрантів. Прибулі до Південної Африки поселенці зіткнулися з народами койсанської групи – койкою (готтентотами) і санами (бушменами).

Відносини між колонією і місцевим населенням розвивалися не завжди мирно (мали місце збройні сутички через худоби), але опісля вже кілька років після прибуття білих на Кап велика кількість готтентотів знаходилася на службі у колоністів в якості перекладачів, пастухів і сільськогосподарських робітників. Вони легко освоювали звичаї і мову білих і на певному соціальному рівні ставали частиною європейської громади. Компанія, зацікавлена ​​в міновій торгівлі з готтентотами, забороняла місцевій адміністрації звертати їх у рабство, тому ще за часів першого губернатора Капської колонії Яна фан Рібека (1652-1662 рр.) почалося ввезення рабів з інших регіонів, спочатку з Анголи та Гвінеї, а потім з Мадагаскару і з Нідерландської Індії.

Однак строкатість етнічного складу Капської колонії не вилилася в вавилонське змішання мов. Загальною й обов’язковою мовою для колоністів протягом XVII і XVIII ст. була нідерландська. Її авторитет і поширеність в світі були в той період незмірно вище, ніж в наші дні, а в південних морях з успіхом витісняла португальську, яка грала у XVI столітті роль лінгва франка цього регіону. Такі мови, як німецька і французька, що мали серед колоністів найбільш сильні позиції в порівнянні з іншими європейськими мовами, не виявили, однак, серйозного впливу на процес формування нової мови. Незважаючи на значний відсоток німців і французів у складі жителів колонії, їхні мови не могли скласти конкуренцію нідерландській, оскільки остання відповідно до свідомої і досить жорсткої мовної політики Компанії визнавалася єдиною мовою освіти, церкви, судочинства й офіційних документів.

Втім, розмовна мова постійного населення колонії, що складалося із солдатів, матросів і службовців Компанії, що вийшли у відставку і отримали наділи землі, а також рабів і готтентотів, виявляла вже на самому ранньому етапі існування поселення на Капському півострові значні відмінності від тієї мови, якою писали і говорили в метрополії. Таким чином, у колонії існувало як би дві мови: офіційна нідерландська, поширення якої обмежувалося вищими верствами суспільства, тобто офіцерами і чиновниками Компанії, які прибували до Південної Африки на певний термін, і чисто розмовна, яка розвинулася в місцевих умовах на основі різних нідерландських діалектів мови як білих, так і небілих жителів колонії, які вважали Південну Африку своєю батьківщиною.

Але ще на самому початку свого формування це розмовне койне виступало як у трьох іпостасях, африкаанс європейських іммігрантів, африкаанс рабів і африкаанс готтентотів. Слід, утім, зауважити, що в той період самі носії вважали свою мову голландською (Hollands), а назва африкаанс з’явилася набагато пізніше, лише в другій половині XIX століття. Різниця в соціальному становищі цих трьох груп населення стала причиною їх відособленості, яка в свою чергу призвела до виникнення трьох основних різновидів африкаанс, які сьогодні прийнято позначати як африкаанс східного кордону (Oоsgrens-Afrikaans), капський африкаанс (Kaapse Afrikaans) і африкаанс Помаранчевої річки (Oranjerivier-Afrikaans).

Назва ффрикаанс східного кордону походить від східного рубежу Капської колонії, який відділяв її на початку XIX століття від войовничих народів коса та інших нгунів, і проходив по річці Хроот Фісріфір. Втім, термін досить умовний, оскільки даний різновид не обмежений конкретним прикордонним районом в конкретний історичний момент і називається так лише через традицію. Африкаанс східного кордону почав складатися на Капському півострові ще в XVII столітті. Це була розмовна мова так званих фрейбюргерів (vryburgers), тобто вільних громадян європейського походження, які отримували землю від Компанії та селилися в основному на східному кордоні колонії. Як вже було сказано, серед європейських іммігрантів були вихідці з різних провінцій Нідерландів і з інших європейських країн. При взаємному спілкуванні носіїв різних нідерландських діалектів, а також неголандців, які говорили ламаною нідерландською, йшов активний процес уніфікації мовних норм, який мав наслідком спрощення насамперед граматичної структури мови колоністів і тим самим виникнення все більших відмінностей між майбутній африкаанс, і складалися у той час літературною нідерландською мовою. Африкаанс східного кордону носив первинний характер по відношенню до двох інших різновидів, оскільки і раби, і готтентоти, спілкуючись, насамперед, з фрейбюргерами, переймали саме їх мову. З іншого боку, мова європейських іммігрантів піддалася зворотному впливу з боку різновидів африкаанс, якими розмовляло небіле населення колонії. Найбільш інтенсивно цей процес реалізовувався через дітей колоністів, які, виховуючись разом з дітьми рабів і найманих працівників з готтентотами, переймали деякі мовні форми, що не типові для європейців.

Просуваючись в східному напрямку і поступово втрачаючи регулярний зв’язок з Капстад, фрейбюргери стали утворювати відокремлену і певною мірою незалежну культурно-мовну групу. Так, Давид Лівінгстон, який відвідав цей регіон у 40-х роках XIX століття, зазначав значні відмінності в характері й способі життя між жителями внутрішніх районів та голландськими поселенцями в Капстад. І саме перших англійців, які на початку XIX століття остаточно затвердили свою владу над Капською колонією, з притаманним їм снобізмом стали називати бурами, тобто селянами. Будучи завжди критично налаштованими по відношенню до політики Компанії в Південній Африці, бури спочатку досить спокійно сприйняли прихід англійців, але незабаром дії британської адміністрації, які підривали, як вважали бури, економічні основи їх господарства, почали викликати все більше невдоволення з їхнього боку. Останньою краплею, що переповнила чашу їхнього терпіння, було рішення про звільнення рабів без компенсації їх власникам, прийняте Лондоном в 1834 році. У цьому ж році починається масове переселення бурів на північ, так званий Великий Трек (die Groot Trek).

У малонаселених північних районах фоортреккери (voortrekkers), тобто першопрохідці, заснували дві республіки: Оранжева Республіка і Трансвааль. Офіційною мовою в цих бурських республіках була проголошена нідерландська, але між собою їх жителі спілкувалися власною розмовною мовою, яку вони привезли з собою в нову країну. Таким чином, африкаанс східного кордону, склавшись на периферії Капської колонії, поширився на велику територію і став засобом комунікації та етнічної самоідентифікації нації афріканерів.

Надалі боротьба проти британського панування, визначала життя бурів протягом усього XIX століття, стимулювала зростання їх національної самосвідомості та затвердження ідеї про самобутність їхньої мови і культури. У 1875 році було засновано «Товариство істинних афріканерів» (die Genootskap van Regte Afrikaanders), що ставило своєю метою боротьбу за визнання африкаанс в якості національної літературної мови афріканерів.

Саме в цей час утвердилися терміни «африкаанс» і «африканери» для позначення мови і народу. Члени товариства, серед яких були вчителі, проповідники і журналісти, видавали на африкаанс журнал «Ді Патріот», писали художні твори на африкаанс, а також перекладали на цю мову іноземних авторів. Їх величезна заслуга полягає в тому, що вони зуміли довести (насамперед, самим африканерам) здатність африкаанс виконувати функції повноцінної літературної мови. Створюючи (багато в чому штучну) літературну норму, члени суспільства та їх послідовники орієнтувалися, насамперед, на варіант мови, найменш схильний до англійського впливу і, крім того, що мав найбільше поширення, тобто на африкаанс східного кордону. До свого завдання нормалізатори підходили творчо і, взявши за основу особливості мови жителів Помаранчевої Вільної Держави і Трансвааля, прагнули створити єдину мовну систему, яка могла б задовольняти культурним потребам сучасного їм суспільства. Переслідуючи цю мету, вони привносили в мову багато нового, наприклад, вводили у вживання масу неологізмів, щоб уникнути запозичень з англійської, а, крім того, часто використовували нідерландські мовні моделі. В результаті їх діяльності літературна мова стала багато в чому відрізнятися від своєї діалектальної основи.

У XX столітті, після проголошення в 1925 році африкаанс, поряд з англійською, офіційною мовою Південно-Африканського Союзу, починається поступове зникнення африкаанс східного кордону як окремого різновиду. Внаслідок поширення серед афріканерів утворення рідною мовою літературний, стандартизований африкаанс в усній та письмовій формі стає загальним для цієї етнічної групи. У більш-менш первісному вигляді африкаанс східного кордону існує тепер тільки в невеликій африканерській громаді в Аргентині, де він зберігся завдяки повній ізоляції від літературної норми. Ця громада була заснована на початку XX століття бурськими переселенцями, що покинули Південну Африку після поразки в англо-бурській війні.

Капський африкаанс виник і розвинувся в середовищі рабів, яких привозили на Кап з різних регіонів, але в основному з голландських колоній у Південно-Східній Азії. Остання обставина стала причиною того, що серед них переважав малайський етнічний елемент. Прибували в Капській колонії раби, розмовляючи один з одним, користувалися так званою малайсько-португальською мовою – піджином, які служили засобом міжетнічного спілкування в Нідерландській Індії. У новій країні рабам доводилося вчитися нідерландській. Освоюючи мову, вони привносили в неї багато елементів як з малайської, так і з португальської мов. Згодом деякі з цих елементів через африкаанс східного кордону, на який мова рабів, як вже було сказано, помітно вплинула, увійшли в сучасну літературну мову. Важливим фактором, що сприяв відокремленню і навіть деякій культурній самоізоляції цієї етнічної групи, поряд з їх соціальним становищем з’явилася релігія. Більшість рабів з Південно-Східної Азії були мусульманами, і їхні нащадки зберегли прихильність ісламу до наших днів. Цікаво, що вперше спроби писати на африкаанс були зроблені саме в капській мусульманській громаді. У 60-х роках XIX століття з ініціативи шейха Абу Бакра, курда за походженням, в Капстаді були зроблені переклади фрагментів Корану та інших мусульманських священних книг на капський африкаанс. У своїй роботі перекладачі використовували арабську графіку. Таким чином, даний різновид знайшов писемність ще до того, як на основі африкаанс східного кордону була створена літературна мова.

У сучасній Південній Африці капський африкаанс поширений в провінціях Західний і Східний Кап переважно серед так званих кольорових, тобто нащадків рабів змішаного походження. Білі африканери, які народилися і виросли на Капі, безумовно, володіють цим варіантом африкаанс, але через  свій соціальний стан та приналежність до іншої расової групи в своїй мовній практиці більше орієнтуються на літературну норму. Капський африкаанс відрізняється великою життєстійкістю. Для його носіїв він не тільки засіб спілкування, але також невід’ємна частина їхньої культури. Існує ряд авторів (наприклад, Адам Смаль), які пишуть художні твори на цьому різновиді африкаанс. Висловлюється навіть думка (вельми, втім, спірна) про необхідність введення шкільної освіти на капському африкаанс.

Африкаанс Помаранчевої річки розмовляє інша етнічна група, яку відповідно до класифікації, прийнятої в часи апартеїду, також прийнято позначати як кольорову. Цю групу складають нащадки готтентотів, що переселилися в XVIII-XIX ст. з Капської колонії на північний захід регіону.

Для народів койсанської культури, що були споконвічним населенням півдня Африки, основа голландського поселення на Капі зіграла фатальну роль. Політика Компанії відносно готтентотів була досить гуманною в порівнянні з прикладами колоніальної політики в інших країнах, якими рясніє історія. Їх не звертали в рабство, не вели проти них воєн на знищення. Однак сам по собі контакт з європейською цивілізацією виявився згубним для цієї самобутньої етнічної спільноти. Мова йде не тільки про фізичне їх вимирання внаслідок вживання алкоголю і особливо епідемій віспи, які в XVIII столітті забирали тисячі життів. Знайомство зі способом життя європейців, їх комфортом погано впливало на свідомість цього народу, який жив у гармонії з природою, підривало основи його світогляду, розвивало у нього комплекс неповноцінності і зневажливе ставлення до власної культури і мови. Доля готтентотів, що жили в безпосередній близькості від Капської колонії, склалася двояко: частина з них, перейшовши на службу до білих, влилася згодом в громаду капських кольорових, інша, прагнучи уникнути згубного впливу європейців, мігрувала вглиб країни, в основному на північний захід. Але знаменно, що на новому місці переселенці організовували своє життя, наслідуючи європейським звичаям, і в спілкуванні між собою використовували мову, яку вони перейняли у колоністів. Їх африкаанс був креольською мовою, яка, увібравши в себе головні риси мови фрейбюргерів, відрізнялася рядом особливостей, характерних для койсанських мов. По річці, в районі якої осідала більшість переселенців, даний різновид став згодом позначатися як африкаанс Помаранчевої річки.

Як і у випадку з капським африкаанс, у збереженні та розвитку африкаанс Помаранчевої річки важливу роль зіграла релігія, але на цей раз християнство. Найяскравішим прикладом тому може служити діяльність Моравских братів – місіонерів, які активно працювали серед готтентотів в середині минулого століття. Прагнучи донести слово Боже до своїх підопічних, вони спеціально вивчали місцевий різновид африкаанс і проповідували цією мовою. Крім того, ними були зроблені перші переклади уривків зі Святого Письма на африкаанс.

В даний час африкаанс Помаранчевої річки розмовляють в південноафриканській провінції Північний Кейп і в Намібії.

Розглянуті три основні різновиди африкаанс не відокремлені один від одного непереборними кордонами. Як і в минулому, зараз спостерігається активний процес їх взаємного збагачення, а з поширенням загальної грамотності і освіти починає переважати центрострімка тенденція, то прагнення до єдиного мовного стандарту. Але, з іншого боку, такі особливості африкаанс, як різноманітний етнічний і соціальний склад його носіїв і поширеність на великих територіях в основному в сільській місцевості дозволяють зробити припущення, що питання про територіально-етнічні різновиди цієї мови ще довго залишатиметься актуальним.

 
 
0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *