Поліглот і мови – пригода довжиною в життя

Като Ломб (8.02.1909 – 9.06.2003) – приклад людини, щиро люблячої іноземні мови. Їх вивченню вона присвятила все своє доросле життя. Яка дивовижна доля у цієї відомої угорської перекладачки і письменниці!

Вона увійшла в історію як одна з перших у світі синхронних перекладачів. Като прожила довге, цікаве життя, насичене подорожами, спілкуванням на вищому рівні і, звичайно ж, мовами. Адже все могло б скластися зовсім інакше, якби вона не володіла такою наполегливою волею та інтересом.

Відвідуючи школу, маленька Като вивчала німецьку мову, де за її словами, тягнулася в хвості своїх однокласниць, її називали мовної нездарою. Звичайно, вона не могла змагатися з дівчатками, для виховання яких наймали «фройляйн» або тих, у кого німецька була рідною в сім’ї. Пізніше ситуація не змінилася: Като напросилася на заняття французької мови, але вчителька сама її майже не знала і не могла навчити дітей. У гімназії всі вчителі іноземних мов заявили, що мови – це не її шлях, тому документи в університет Като подала на природничий факультет.

Фізика їй не подобалася, а от хімія припала до душі, особливо органічна – потім вона часто буде порівнювати органічну хімію і вивчення граматики. Вона говорила, що потрібно засвоїти як утворюються слова, самому вивести правила, вловити, що потрібно додати або відняти, щоб з іменника вийшло дієслово або прикметник. «Це ж так просто і цікаво! Як грати в конструктор з різними деталями. Як в хімії – для отримання нової речовини потрібно тільки водневі атоми метану і бензолу заміщати іншими радикалами». Але час в університеті не пропав даром, тут вона вивчала латину, відточила своє логічне мислення, яке пізніше допомагало їй проникати в саму суть мови, знаходити закономірності і виводити правила.

Закінчивши університет, вона все ж вирішила, що хоче пов’язати своє життя з іноземними мовами. А що якщо я сама викладати мову? Залишилося тільки обрати яку: латину вона знала, але не досконально, вчителів французької було занадто багато, більше, ніж учнів, німецька теж не підходила. Стабільний заробіток могла дати тільки англійська. Але виникала інша проблема – їїспочатку потрібно було вивчити, причому з нуля. Ось як сама Като розповідає про свої заняття: «Весна 1933 року пройшла на обдертому дивані кімнати, де я з допитливістю і терпінням корпіла над книгами. Першим читанням був роман Голсуорсі. Через тиждень занять я почала здогадуватися, про що приблизно йде мова, через місяць я стала розуміти, а через два – насолоджуватися текстом. Щоб мої майбутні учні отримали понад тверді знання, я також пропрацювала модний у той час підручник «50 уроків». Мову я викладала за принципом – «навчаючи, вчимося самі», тобто випереджала своїх учнів тільки на пару уроків. Мені здається, що брак знань компенсувався моїм захопленим і натхненним ставленням».

В цей же час Като влаштовується на півставки в фармацевтичну лабораторію, у вільний час намагається перекладати письмово. Перші її перекази повертаються назад з поміткою: «автор перекладу – смілива людина».

Наступним кроком у вивченні іноземних мов було прийняття дійсно сміливого рішення – вчити російську мову і це в 1941 році. Наразі можна вважати переломним у її житті. Саме це рішення прив’язало Като до професії перекладача. А почалося все з того, що Като виявила два томи російсько-англійського словника в букіністичному магазині. Не випускаючи свій скарб із рук, вона побігла до каси. Коштувало це задоволення зовсім недорого і представляло собою досить пошарпані 2 книги, видані в 1860 році. В одній з приватних бібліотек Като знайшла кілька класичних романів російською мовою, але як сама зізналася, не змогла спочатку з ними впоратися. Допоміг їй випадок – одного разу вона відпочивала з чоловіком в Балатонсарсо в маленькому пансіонаті, де знайшла якийсь сентиментальний дурний роман, опублікований в 1910 році, але у якого були переваги – він був довгим, надрукованим великими літерами і досить простою мовою. Като довелося стільки пронидіти з цим текстом, що деякі сторінки їй врізалися в пам’ять назавжди. До більш серйозного читання російською мовою вона перейшла в 1943 році. У Будапешті йшли бомбардування, люди проводили багато часу в бомбосховищах. Ці години вимушеної бездіяльності допомогли Като значно просунутися в російській, правда доводилося ховатися і маскуватися – на кожну другу сторінку товстої угорської енциклопедії вона приклеїла сторінку з «Мертвих душ» Гоголя. Так вона «виорювала» сторінки і цілі глави, незнайомі слова пропускала, адже було небезпечно користуватися словником.

Лютий 1945 року приніс місту визволення і в день, коли була відбита міська Ратуша, Като прийшла туди як російський перекладач. Її відразу ж взяли і доручили перше завдання – представити коменданту нового бургомістра по телефону. Коли Като запитала номер, їй сказали просто підняти слухавку. П’ятого лютого в Будапешті працювала єдина телефонна лінія. Після цього можливість вивчати російську мову стала необмеженою. Біда була лише в тому, що до цього часу Като говорила російською побіжно, а ось розуміла погано – позначалася відсутність практики спілкування та слухання носіїв мови. Ті, для кого вона перекладала або з ким пробувала розмовляти, думали, що вона глуха, і щоб утішити, кричали у вухо, що як тільки вона оговтається від голодування повинен повернутися і слух, і дійсно їй не вистачало близько 20 кілограмів для нормальної ваги.

У 1946 році Като потрапила в угорський офіс канцелярії союзницької комісії. Потім вона скаже, що для лінгвіста це ідеальне місце роботи, тут постійно звучала російська, англійська, французька мова. Вона постійно перекладала переговори союзників, це не тільки розширило її мовні знання, а й дозволило набути навик блискавичного перемикання з однієї мови на іншу.

Полюбивши мови і відкриття з ними пов’язані, Като вже не могла жити без підкорення все нових лінгвістичних вершин. Наступною мовою була румунська, вона настільки надихнув її, що всього за кілька тижнів Като прочитала роман М. Себастьяна і підручник граматики Ласло Галді.

Като Ломб досить докладно описує свою першу зустріч з китайською мовою, в ній вона бачила символ свого ставлення до мов. Вперше відкрилися курси китайської при Східному інституті, потрапити туди було нелегко, перевага віддавалася студентам, бажано філологам. На заяву Като навіть не відповіли, і вона абсолютно випадково дізналася, що заняття вже йдуть кілька тижнів.

Уявіть картину: пізня осінь, сутінки, по темних коридорах університету в пошуках аудиторії, де знаходяться курси, бродить Като. Обшукує поверх за поверхом, в будівлі тихо й темно. Вона майже зневіряється, як раптом бачить світло в самому кінці довгого порожнього коридору, спрямовується до світла, заглядає в клас, представляється милою китаянкою з Шанхаю. Вона все життя вважала, що темряву тоді висвітлила не випадковість – погано прикриті двері, не лампочка в аудиторії, а її величезне прагнення до знання. Через два роки вона вже працювала перекладачем з делегаціями з Китаю і перекладала на угорську книги, які їй особливо сподобалися. А в 1956 році Като вирішила освоювати іншу східну мову – і взялася за самостійне вивчення японської мови.

Паралельно з вивченням китайської Като взялася за польську мову. Під час запису на курси вона скористалася трюком, який рекомендувала всім, а саме: братися за рівень вищий, ніж дозволяють ваші знання. З трьох груп (починаючої, підвищеної і тих, хто удосконалюється) вона обрала останню. Коли керівник курсів намагався вивудити з неї хоч що-небудь, вона відповіла йому: «Будь ласка, не намагайтеся, я не знаю жодного польського слова». Після його здивування і питання про вибір групи, вона відповіла: «Особливо багато і наполегливо повинні займатися ті, хто нічого не знає». Като згадує, що її натиск і нахабство збентежили керівника, і він без подальших розпитувань вніс її прізвище в список найсильнішої групи.

Коли у Като з’явилася можливість поїхати в Чехословаччину, вона тут же купила чеський роман і скористалася своїм звичним методом, під час читання книги – розгадувала загадку дієвідмін і відмін, виділяла правила і записувала їх на полях книги. Коли повернулася додому, книга буквально розвалилася по окремих листочків, зате Като змогла опанувати суть чеської мови, після цього вона стала розуміти і перекладати українські та словацькі тексти. А от з перекладами з болгарського було трохи важче, але вона бралася і за них.

Знайомство з італійською мовою відбулося завдяки заповзятливому приватнику, який хотів «сплавити» італійцям патент на машину для виготовлення верхньої частини взуття. Като взялася за переклад – хоча вона і користувалася активно словником в тексті залишилися туманні місця. Це не завадило, а може навіть допомогло: якась містичність стилю наданої документації привела до укладення контракту.

За іспанську Като взялася вже пізніше – у другій половині 60-х і червоніючи зізналася, що для читання використовувала переклад на іспанську американського бестселера «Джентльмени віддають перевагу блондинкам». Після прочитання книги вона перевірила себе за підручником Рудольфа Кірая.

У 90 років вона зберегла прекрасну пам’ять і ясний розум, почала вивчати іврит і планувала приступити до арабської.

Більшість мов Като Ломб опанувала самостійно виключно за допомогою роботи з художньою літературою та підручниками. Свій метод вона описала в сьогоденні бестселері «Як я вивчаю мови». Вивчаючи їх, вона вивела формулу, яку вважала робочої для всіх видів діяльності людини крім мистецтва.

 
 
0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *