Як вчити нові слова і вирази

Сьогодні ми вирішили зупинитися на такому важливому моменті як запам’ятовування іноземних слів і виразів. На практиці ми всі стикалися з тим, що цьому заняттю присвячується занадто багато часу, а результат дуже часто буває незадовільним. Мало хто знає, як вчити слова ефективно.

Загальноприйнятим способом заучування нових слів є запис їх в окремий зошит – словничок. У ліву колонку записуються нові слова з тексту іноземною мовою, а справа – їх переклад. Потім учень закриває по черзі то один, то інший стовпчик і намагається згадати, що там написано. Цей спосіб має два недоліки: перший – ми вириваємо слова з контексту, а другий – це те, що ми найчастіше засвоюємо тільки одне значення іноземного слова. До того ж виникають зовсім зайві асоціації, які залежать від порядку додавання нових слів в словничок.

Інший поширений спосіб – вивчання нових слів прямо зі словників. Цей метод суперечить всім основним методикам викладання, але буває для деяких людей ефективним. Його перевагою є те, що слова не підноситься ізольовано, воно оточене «однокорінним сімейством», і, володіючи логічним мисленням, з таких слів можна зрозуміти як утворюються частини мови, вичленувати саму суть мови. Але знову ж, цей спосіб підійде небагатьом.

Багато людей вивчають нові слова і вирази, використовуючи картки для запам’ятовування слів. Забігаючи наперед, скажу, що головне в цьому підході – це система повторень. Якщо розписати метод по пунктах, він буде виглядати наступним чином:

  1. Збираємо список слів і виразів, які потрібно вивчити (не менше 10).
  2. На одній стороні паперової картки пишемо іноземне слово або фразу, на іншій – якщо можливо, малюємо переклад, якщо не можемо придумати картинку, пишемо українською. Краще не змішувати мови – рідну й іноземну, набагато ефективніше працювати з образами, особливо яскравими, які запам’ятовуються. Тому чим цікавіше малюнок, тим довше будете пам’ятати його назву або опис іноземною мовою.
  3. Перемішавши картки і по картинках / українською словами називаємо переклад, якщо відповіли правильно – відкладаємо картку, якщо помилилися – кладемо її під низ. Іноді колоду потрібно перетасовувати.
  4. Тепер особлива увага! Як ви думаєте, як часто потрібно займатися таким чином? Скільки разів потрібно повторювати слова, щоб їх запам’ятати? Найчастіше відповідають, що потрібно повторювати слова якомога більшу кількість разів. Але ця відповідь невірна. Цінуйте свій час і підходьте до вивчення нових слів з розумом! Навіщо витрачати його на нескінченні повторення слів, якщо можна в цей час почитати книжку, послухати аудіо або подивитися фільм мовою, яку ви вивчаєте?

На початковому етапі вивчення іноземної мови ми пропонуємо дотримуватися такої схеми повторення:

1) Проходимо колоду слів один раз (тобто якщо ви назвали слово правильно, ви його відкладаєте і більше не берете).

2) Через півгодини або протягом того ж дня, коли ви виготовили картки (головне до сну) повторюємо заняття з колодою карток ще раз.

3) Тепер картки відкладаємо і повертаємося до них через день.

4) Ще раз повторюємо через три дні.

5) І закріплюємо через тиждень.

Всі, всі слова вивчені, причому залишаться в пам’яті надовго! Вам може здатися, що занадто багато занять і це займе багато часу, але насправді все навпаки. Адже вам не потрібно повторювати слова і вирази нескінченну кількість разів, достатньо один раз правильно відповісти і відкласти картку як вивчену до наступного разу. З часом пам’ять розвинеться, і кількість повторень можна буде скоротити. Ви можете відчути, що потребуєте додаткового закріплення колоди – сміливо додавайте пару занять, адже тут не може бути одного суворого рецепта – ми всі різні і пам’ять розвинена у нас по-різному, головне, зрозуміти метод і застосовувати його на практиці, визначивши для себе оптимальну кількість днів для повторення.

Ще ми радимо один раз на місяць, а потім раз на півроку проходити по всіх своїх картках, виділивши для цього спеціальний день. Таким чином, вивчені слова і словосполучення залишаться в мовному активі.

Також можна використовувати різнокольорові картки, кольором, наприклад, позначаючи головні частини мови (іменник, дієслово, прикметник) або іншу ознаку, яка в цій мові відрізняється трудністю для запам’ятовування. Так, на рожеві картки можна виписувати іменники жіночого роду, на блакитні – чоловічого, на жовті – середнього і т.д.

Щоб не забути коли і що повторювати можна користуватися простою таблицею в Excel. У той же день, коли ви готуєте картки, можете відзначати червоним кольором у таблиці дні, коли ці слова потрібно повторити. Після повторення офарбити квадратик в зелений колір, таким чином, ви відразу створите план занять і збережете звіт про проведену роботу. Можна для цих цілей також використовувати простий календар. Таблиця повторень призначена не тільки для слів, але і для граматики, текстів, все, що вам потрібно вивчити в даний момент.

Іноді, перебуваючи на роботі за комп’ютером, у вас з’являються вільні хвилинки, можете дістати картки і повторити слова, щоб вдома на них не витрачати час, а зайнятися чимось більш цікавим. Дозвольте зупинитися ще на деяких нюансах вивчення нового словникового матеріалу.

Ви, напевно, звертали увагу, що деякі слова запам’ятати простіше, а інші – важче. Като Ломб у своїй книзі «Як я вивчаю мови» вказує, що найпростішими для запам’ятовування є іменники, які використовуються для позначення якогось конкретного предмета (стілець, стіл, книга). На другому місці розташувалися прикметники, що описують відчутні властивості – колір, форму, розміри (жовтий, квадратний, великий). Третє місце займають абстрактні іменники, за якими слідують дієслова, що описують конкретні дії (бігти, носити, літати). Найважчими для заучування виявилися дієслова, які служать для вираження абстрактної дії, наприклад: виконувати, посилатися, забезпечувати. Дієслова запам’ятати найважче, так як вони є найбільш сильно змінною частиною мови. Вони вживаються в теперішньому, в минулому або майбутньому, в однині або множині, в різних станах і способах. Потрібно враховувати цю особливість при вивченні нових слів і виразів.

Багато вчителів вважають, що близькі за звучанням слова слід розводити при подачі досліджуваного матеріалу якнайдалі. Для себе ми зробили висновок, що такий спосіб є неефективним – слова плутаються. Тому ми пропонуємо свідомо їх зіштовхувати, заучуючи в одних блоках, займатися ними одночасно, можливо навіть спробувати їх поєднати в різні комбінації одне з одним.

Не варто вчити все підряд, слова відрізняються за важливістю. В першу чергу намагайтеся вчити більш «важливі» слова, тобто ті слова, які використовуються набагато частіше, ніж інші, а також слова, які властиві вашій особистості.

І ще одна маленька хитрість: якщо слово ну ніяк не хоче запам’ятовуватися, спробуйте написати його кілька разів на листку паперу, потім обвести контур цього слова. Потім намалюйте порожній контур без слова всередині, вдивіться в нього. Через деякий час подивіться на контур і пригадайте саме слово, так повторюйте кілька разів. Дуже хороша вправа для поліпшення правопису і швидкості читання.

 
 
0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *